6x ultiem ontspannen

Om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo goed in niks doen. Dit maakt het voor mij soms ook lastig om te ontspannen. In deze periode ben ik gedwongen om een stapje terug te nemen, om me af en toe te vervelen, om niks te doen en om lekker te ontspannen. Er zijn een aantal dingen die ik graag doe om te ontspannen. Omdat mijn leven altijd best vol zat, nam ik hier niet altijd de tijd voor. Waar ik de laatste tijd achter ben gekomen, is dat het voor mij heel goed werkt om het in te plannen. Mijn to-dolijstjes staan tegenwoordig niet alleen opdrachten en afspraken, maar ik zet er ook duidelijk activiteiten ter ontspanning in.

Tekenen

Tekenen is een hele fijne manier om te ontspannen. Zelf ben ik vanaf dag 1 dat ik niet meer naar de universiteit mocht (vanwege de huidige situatie) begonnen met verschillende teken challenges. Zo staat er elke dag wel een onderwerp op mijn lijstje om te tekenen. De kunst is dan vooral om het geen verplichting te laten zijn; dat het niet altijd mooi hoeft. Als ik even geen zin heb, maak ik iets heel simpels zonder het in te kleuren. Andere dagen heb ik juist heel veel motivatie en komen er gave tekeningen tevoorschijn. Echt een aanrader dus om regelmatig even te tekenen en verstand op nul te zetten. Een muziekje of podcast op de achtergrond kan heel fijn zijn, maar ook stilte kan veel rust geven en zorgen voor nog meer rust in je hoofd😊.

Lezen

Natuurlijk; lezen. Alle bibliotheken zijn echter dicht en veel winkels ook. Ik raad het toch nog steeds aan om wat boeken te bestellen, een e-reader aan te schaffen of van vrienden boeken te lenen. Lezen kan echt heel fijn zijn! Het hoeven niet altijd leerzame boeken te zijn. Een thriller, een roman, een fantasy boek; ook fictie is heerlijk om te lezen. Gewoon even verdwalen in een wereld waarin je zelf je beeld mag vormen. Heerlijk!

Muziek luisteren

De laatste tijd is het echt een hobby geworden om lekker muziek te luisteren. Vaak doe ik dat tijdens een activiteit (sporten, wandelen, tekenen, schrijven, studeren etc.), maar wat ik de laatste tijd steeds vaker probeer te doen, is gewoon lekker op de bank zitten of op mijn bed liggen en dan naar muziek luisteren. In mediteren ben ik niet zo goed, maar op deze manier kan ik echt goed tot rust komen. Even niks; alleen de muziek en jij.

Bakken of koken

Iets waar ik heel blij van wordt (en daarmee ook ontspan), is bakken of koken. Ik haal meestal de dag van tevoren alle ingrediënten in huis, zodat ik op de dag dat ik ga bakken of koken me alleen nog maar bezig hoef te houden met het proces zelf. Vaak zet ik een vrolijk muziekje op en al dansend bak ik muffins, cupcakes of een lekker brood. Het is heel fijn, blijmakend én rustgevend om iets te bakken/koken en dan het eindresultaat te zien en te weten dat je het zelf hebt gemaakt😊

Een bad, douche of een dagje self care

In mijn vorige blog heb ik verteld over zuinig doen met water, maar dat neemt niet weg dat ik het af en toe heerlijk vind om lekker een iets langere douche te nemen of in bad te gaan. Meestal compenseer ik dit weer met de andere keren korter douchen of gewoon een keertje minder onder de douche. In bad of onder de douche kan ik alle zorgen vaak even loslaten en gewoon even in het moment leven. Je kan even niks anders dan gewoon daar in de badkamer zijn met jezelf.

Verder is een moment voor self care heel belangrijk. Een bad/douche is daar onderdeel van voor mij. Elke zaterdag maak ik een momentje voor mezelf waarin ik mezelf even helemaal verwen. Maskertje, benen scheren, nagels knippen, haarmasker, douchen etc. Omdat ik weet dat ik dit elke zaterdag doe, is het echt een soort genietmomentje geworden. Ik kom helemaal blij en schoon uit de badkamer nadat ik dat heb gedaan. Tip is dus om dit ook wekelijks in te plannen. Zo wordt het een prioriteit om goed voor jezelf te zorgen.

Wandelen (en vogelgeluiden leren herkennen)

In een eerder blogje ‘alles op stop tijd voor jezelf’ schreef ik al eerder over manieren om tijd voor jezelf te nemen. Wandelen is daar echt een fijne manier voor. In deze periode zijn vooral de ochtenden of de avonden het meest rustig om te wandelen. Het kan met oortjes en muziek in, maar probeer ook eens te luisteren naar de vogels. Een nieuwe ‘hobby’ van mij is om de geluiden van vogels te onderscheiden. Ik weet inmiddels de merel (duh), de koolmees, de pimpelmees, de tjiftjaf en het roodborstje van elkaar te onderscheiden. Heel leuk!

Dit was het dan weer. Mijn 6 kleine tips om te ontspannen. Ik hoop dat jullie ook ontspannen uit deze crisis kunnen komen. Juist in deze tijden is het belangrijk om rustig de tijd voor jezelf te nemen om straks weer volle bak te kunnen gaan.

Veel liefs,

Roos

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de thema’s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant