Esther deed mee aan de week zonder vlees, en dit is wat er gebeurde

Sinds een aantal jaar ben ik een stuk duurzamer gaan leven, ik let op hoe ik ergens naartoe reis, ik koop (bijna) al mijn kleding tweedehands, probeer mijn (plastic) afval te beperken, en ik eet minder vlees en vis. Dit zijn de hoofdgroepen waar ik me op focus. Ik zie steeds meer mensen om me heen die minder vlees gaan eten, of vegetarisch of vegan worden. 

Het eten van vlees en vis heeft een ontzettend grote impact op de aarde waarop we leven. Ik denk dat de meesten wel weten waarom het eten van vlees slecht is voor het milieu, of misschien zich hier wel iets bij kunnen voorstellen, maar toen ik tijdens deze week zonder vlees en vis op dag één tegen mijn ouders zij dat ik dus ook de heerlijke op de huid gebakken zalm deze week oversla, snapten ze niet helemaal waarom vis ook niet per se een goed alternatief is voor vlees. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het ze ook niet goed uit kon leggen, jammer, want ik wist wel dat er genoeg redenen zijn om ook minder (of geen) vis te eten. 

Omdat ik niet wilde dat ik de volgende keer dat iemand dit zou vragen weer met een mond vol tanden zou staan, pakte ik het boek van Maartje erbij. Ik kon me herinneren dat ik daar had gelezen waarom het belangrijk is dat er minder vis gegeten wordt. En ja hoor, ik had het meteen gevonden en was direct weer overtuigd! Een van de problemen is dat je eten haalt uit een ander ecosysteem (de zee bijvoorbeeld), zonder hier iets aan terug te geven. Hierdoor groeit bijvoorbeeld plankton zonder prooi en zorgt ervoor dat er minder daglicht in het water komt. Het verstoren van het ecosysteem heeft nog veel meer negatieve gevolgen. Een alternatief is kweekvis, maar hier worden juist weer veel chemicaliën en bijvoorbeeld antibiotica gebruikt, en zoals je vast al raadt is dit ook niet fantastisch.

Ik ben zelf niet vegetarisch, maar ik probeer wel zo min mogelijk vlees en vis te eten. Soms gaat dat heel goed, en soms wat minder. De afgelopen tijd merkte ik dat ik er steeds minder vaak op focuste, geen beter moment dus voor een week zonder vlees! Mijn week zonder vlees liep van maandag 1 maart tot en met zondag 7 maart en ik vertel je graag hoe het is gegaan!

Dag 1

Ik was op bezoek bij mijn zusje omdat het haar verjaardag was, ze wilde graag wat bijzonders eten, vooral omdat ze haar verjaardag nu natuurlijk niet kan vieren zoals ze dat eigenlijk had gewild. Ze ging risotto maken met spinazie, tomaatjes, champignons, pesto, en een heerlijk stuk op de huid gebakken verse zalm. Ik ben voor cashewnootjes gegaan en hebt de zalm overgeslagen. Het voelde verleidelijk om de week zonder vlees en vis een week te verzetten, maar ik denk juist dat het belangrijk is en veel inzichten geeft om op dit soort dagen ook eens nee te zeggen tegen vlees en vis. 

Dag 2

Op dag nummer twee eet ik thuis, in mijn studentenhuis. We wonen met zijn zessen, waarvan een iemand vegetarisch is, en een iemand liever geen vlees eet, dus het is relatief makkelijk om te vragen of er deze week voor mij ook zonder vlees en vis gekookt kan worden. 

Overdag vind ik het het makkelijkst om geen vlees of vis te eten. Ik ontbijt meestal met havermout of een smoothie, en lunch meestal met brood, maar doe er eigenlijk nooit vlees op. In de avond aten we spaghetti met rode saus en vega gehakt.

Dag 3

De derde dag ging niet zo soepel. Bij de lunch had ik knakworstjes opgewarmd om samen met mijn huisgenootje op te eten. Ik zette de eerste hap in mijn broodje en schrok ervan dat ik er helemaal niet bij stil had gestaan dat daar vlees op zat. De reden van de week zonder vlees is voor mij het milieu. Ik besloot dat ik het broodje beter op kon eten, in plaats van een half broodje weg doen, omdat ik het niet wil eten. Ik voelde me wel schuldig, maar des te meer vastberaden om de week zonder vlees vol te houden. In de avond aten we bami met vega gehakt en bamigroenten. 

Dag 4

Op de vierde dag gebeurde eigenlijk niet zoveel bijzonders, in de avond at ik rode bietjes met gekookte aardappelen en een kaasburger. 

Photo by Edgar Castrejon on Unsplash

Dag 5

De vijfde dag ging als vanzelf. Overdag ben ik niet tegen moeilijkheden of verleidingen aangelopen. In de avond at ik wraps met bonen, vega gehakt, mais, tomatensaus, en sla. 

Dag 6

Op de zesde dag at ik samen met al mijn huisgenootjes. Omdat het weekend is besloten we pizza te maken. Mijn huisgenootjes drongen erop aan dat dat ene plakje ham het verschil niet zou maken, of dat ik best één stukje pizza met tonijn kon proberen, of dat ik die overheerlijke fuet echt moest proeven. Ik vond het lastig om nee te zeggen, maar wat had de vleesvrije week voor zin, als ik zo makkelijk zou toegeven. Ik heb volgehouden en me aan de vleesvrije week gehouden, en achteraf ben ik hier echt trots op. Het voelt als zoiets kleins, en daarom vind ik het ook makkelijk toch even dat hapje eten met vlees erop te eten, maar uiteindelijk mis ik er niets aan om het niet te eten en dat is voor mij een erg belangrijk inzicht. 

Dag 7

Op de laatste dag had ik een erg zware training gehad en absoluut geen zin om te koken. Ik besloot het volgende simpele, maar heerlijke recept te maken (voor 2 personen):

  • 500g kerstomaatjes
  • Blok witte saladekaas (of feta)
  • 200g pasta

Doe de tomaatjes in een ovenschaal en leg het blok feta erbij. Besprenkel met olie en voeg naar wens wat peper, zout, en oregano toe. Doe het samen ongeveer 20 minuutjes op 180 graden in de oven en kook ondertussen de pasta. Als de twintig minuutjes voorbij zijn meng je alles door elkaar en doe je de pasta erbij. En smullen maar!

En als afsluiter, de week is me ontzettend goed bevallen en ik ga dit de komende week (of misschien wel weken) doorzetten. Het viel me ontzettend mee hoe ‘lastig’ het eigenlijk was om vegetarisch te eten. De enige maaltijd die ik deze week heb aangepast was de pizza, waar ik normaal gesproken vlees op zou eten. Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog niet vegetarisch bent raad ik je van harte aan ook eens een week zonder vlees te proberen.

En een paar andere superlekkere vegetarische recepten kun je hier vinden:


Omslag foto: Photo by Edgar Castrejon on Unsplash

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de thema’s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant