EXCLUSIEF INTERVIEW: Oumph!; plantaardig eten in een nieuw jasje

Een interview met de oprichter van het plantaardige merk Oumph!

Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat mensen drijft en naar waarom ze bepaalde dingen doen. Ook kan ik soms met bewondering kijken naar hoe bepaalde bedrijven en organisaties groeien en zichzelf op de markt zetten. Daarom vond ik het ook echt super leuk dat ik de mogelijkheid kreeg om de oprichter van het merk Oumph! te interviewen; Ankan Lindén. Oumph! is een merk dat staat voor ‘Epic veggie eating for free range humans’. Ze maken producten die goed smaken en weinig klimaatimpact hebben. Afgelopen jaar hebben ze de World Food Innovation Awards gewonnen en zijn de producten verkrijgbaar in 10 landen. Heel interessant dus om te zien wat er nou achter zo’n bedrijf zit. Lees je mee?

Hoe is het idee ontstaan?
Ankan vertelt dat in 2011 het idee voor het bedrijf is ontstaan. Officieel is Ankan Lindén een chefkok en was hij werkzaam binnen een ander bedrijf, maar hij had zin in een nieuwe uitdaging. Hij zag dat er een toekomst zat in plantaardig eten. Helaas zagen fondsen en partners de toekomst er nog niet in. Daarom heeft het idee lang in de brainstormfase gezeten. In 2015 kwamen Ankan en zijn team met een aantal gave producten met de juiste textuur en goede smaak. Toen ging het heel snel; 9 maanden later werden de producten gelanceerd.

Hoezo heet het merk Oumph! ?
Op de website van Oumph! kan je al lezen dat Ankan deze term tijdens zijn werk als chefkok vaak gebruikte. Het was een algemene term om aan te geven dat de chefs hun gerechten wat meer ‘spice’ moesten geven. Zo hoefde hij het niet telkens met veel woorden uit te leggen wat er nog nodig was voor een gerecht en wist iedereen dat hij de ‘wow-factor’ bedoelde. Bij het merk Oumph! staat dat ook centraal. Hij wil plantaardige producten op de markt brengen die écht goed smaken. Of zoals hij het zegt: ‘Kill boring!’.

Verder benoemde Ankan dat hij het belangrijk vindt dat een merknaam niet persé met vleesvervangers of vegan geassocieerd hoeft te worden. Op die manier kan een merk makkelijker meebewegen met de ontwikkelingen in de industrie. Door de naam zo vrij te houden, zorgt hij ervoor dat zijn merknaam nog jaren mee kan. Ook blijft de merknaam op deze manier aantrekkelijk voor een groter publiek, omdat het niet persé geassocieerd hoeft te worden met vegan, maar gewoon met goed en lekker plantaardig eten. 

Hoe zijn jullie zo gegroeid?

Op de vraag of hij het lastig vond om zijn merknaam op te bouwen en om zijn naam de wereld in te krijgen, antwoordde hij heel simpel dat alles mogelijk is, zolang je plezier haalt uit wat je doet. Hij en zijn werknemers staan volledig achter het merk en wat ze de wereld in brengen; ze leven als het ware hun merknaam. Dit zorgt voor motivatie en motivatie geeft energie. Energie zorgt weer voor inspiratie. Ze proberen dan ook op een energieke manier reclame te maken en daarbij positieve en inspirerende energie de wereld in te sturen. Daarnaast had Ankan al jaren ervaring in de keuken en met een ander bedrijf. Hierdoor wist hij ook wat haalbaar was binnen de markt en hoe alle verschillende aspecten van het opzetten van een bedrijf en voedselproduct in elkaar zitten. Dat helpt ook enorm. Verder proberen ze gewoon lol te hebben en nét een beetje anders te zijn dan de bestaande merken.

Wat is de filosofie en de missie van Oumph! ?

Eerdere antwoorden laten al zien dat het merk zich graag onafhankelijk en open-minded opstelt. Ze bewegen mee met de wereld en de industriële ontwikkelingen. Daarnaast focussen ze zich op ieder mens. ‘Talk Human’, noemt Ankan dit ook wel. Hij wil alles op een gelijke lijn houden en iedereen inspireren om plantaardig te gaan eten. We moeten goed zorgen voor het dierenwelzijn, maar veganisme is bijna een religie en daar wil niet iedereen aan meedoen. Hij wil voor iedereen de kans bieden om te genieten van eten, maar dan zonder vlees. Hij wil de harten openen van mensen en goede producten aanbieden. Op deze manier wordt hopelijk een grote groep aangetrokken tot lekker plantaardig eten en laten ze het vlees eerder links liggen.

Hierbij gaat het er bij hem ook om dat het merk niet enkel reclame maakt voor plantaardig eten of het milieu, maar ook echt focust op het inspireren van mensen. Dat is het hart van het bedrijf. Hij wil de shift makkelijker en laagdrempeliger maken. Zonder greenwashing, zonder overmatig gebruik van de hippe term ‘vegan’ of ‘flexitariër’. Gewoon een écht merk dat staat waarvoor het staat. Het is, zoals ik eerder benoemde, gericht op het verbinden van mensen. Op het inspireren van íedereen. Ze verschuilen niet persé achter plantaardig of vegan, maar ze zijn het wel.

Daarnaast vond ik het ook mooi hoe hij toelichtte dat veel bedrijven proberen om ‘vleesvervangers’ te maken. Hij wil losbreken van alle ‘impossible burgers’ enzovoort. Hij wil nieuwe producten op de markt brengen en niet focussen op het vervangen van vlees, maar gewoon op het maken van lekker eten. Een tomaat is geen vlees. Net zoals Oumph! ook geen tomaat is. Oumph! is ook geen vlees. Oumph! is Oumph!

Hoe zorgen jullie ervoor dat je merk duurzaam blijft?

Duurzaamheid is een belangrijke waarde binnen het bedrijf. Mede omdat het merk al geen vleesproducten gebruikt, zijn ze al goed op weg binnen duurzaamheid. Daarnaast proberen ze op verpakking te focussen en op andere kleine dingen. Ze doen alles wat binnen hun bereik ligt om duurzaam te zijn. Echter zijn dat allemaal ook kleine aspecten binnen het grote concept van duurzaamheid. Hij benoemt wederom hoe belangrijk het is om mensen te inspireren. We moeten duurzaamheid ín de mensen krijgen. Ik laat de volgende quotes even in het Engels; ‘When humans start to take care, when humans start to be sustainable. Thát is the biggest work. People are often lazy. We need to look inside ourselves for sustainability.’

Wat zijn de lange termijn doelen?

Grappend noemt hij dat als hij lange termijn doelen had gehad, hij nu miljonair zou zijn. Het bedrijf leeft echt met de dag en maakt waar mogelijk nieuwe producten. Natuurlijk willen ze ook blijven groeien en een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Het bedrijf probeert elke dag weer mensen te inspireren. Hierbij noemt hij: ‘we need to inspire people to change their behavior. The rest will come’. Zolang mensen hun gedrag niet veranderen, kunnen we nog zoveel proberen, maar dan komen we nergens. Met deze producten hoopt hij de gedragsverandering te initiëren en mensen te inspireren. Hij wil niet boksen tegen meningen van anderen, hij wil meegaan met de stroom en laten zien wat er kan. Zonder nadruk te leggen op vegan. Ik wil dan ook afsluiten met een prachtige uitspraak van Ankan:

            ‘We should not fight, we should inspire’

Meer weten?

  • Meer weten over het bedrijf en de producten? Neem dan een kijkje op de website https://oumph.net/
  • Alle producten zijn ook al in de supermarkt te vinden, zoals de Jumbo of de Albert Heijn. Dus probeer ze vooral eens! Je weet nu wie en wat je support; een inspirerend merk met een prachtige missie.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de thema’s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

de Duurzame Kerst Gift Guide 2020

De feestelijkste maand van het jaar komt er weer aan en dat gaan we – hoe dan ook – vieren! Het is het seizoen van geven, liefde en samen zijn. En omdat het voor veel mensen om geven gaat dit seizoen leek het mij leuk om duurzame cadeau’s bij elkaar te zoeken, van lokale ondernemers en met een verhaal. Ik presenteer: de Duurzame Kerst Gift Guide 2020!

Lees artikel »

Je zelfvertrouwen een boost geven met deze 5 tips

Op dit moment leven we in een heftige periode. Veel mensen hebben last van extra angst en stress door Covid-19 en de impact van dit virus is enorm. Niet alleen op het gebied van gezondheid en werk, maar ook op sociaal en persoonlijk gebied worden we met grote veranderingen geconfronteerd.

Lees artikel »

Misschien vind je dit ook interessant