Ik heb het druk!! Hoe ik rust vind in drukke tijden. ย 

Deze week was het mijn beurt om weer een blog te schrijven voor LifeofMaart. Ik wilde in deze blog uitwijden over duurzaamheid, maar ik gooi het over een ander boeg. Ik moet namelijk eerlijk zijn; ik heb het ontzettend druk. Mijn agenda loopt over met afspraken en ik moet mijn best doen om nog vrije ruimtes te vinden. Iets te veel op mijn bordje? Misschien wel. Maar ik vind alles leuk en probeer de balans erin te vinden. In deze blog lees je over manieren waarop ik die balans probeer te vinden. In plaats van duurzaamheid voor de aarde is deze blog dus gefocust op mentale duurzaamheid ๐Ÿ˜‰ Lees je mee?

Schrijven, schrijven, schrijven

Hoewel ik het heel druk heb, zorg ik dat ik elke avond een moment neem om mijn journal of laptop erbij te pakken. Op deze manier probeer ik alles van me af te schrijven. Mijn ervaringen, hersenspinsels en ideeรซn zet ik allemaal op papier. Hierdoor blijven ze minder snel spoken in mijn hoofd. Ik eindig vaak ook met een lijstje van actiepunten. Op deze manier weet ik de volgende dag precies waarmee ik de dag kan beginnen.

Ik schrijf in de avond, maar schrijven kan natuurlijk op elk moment van de dag. Wie weet vind jij de ochtend of middag juist ideaal. Zoek wat voor jou werkt. Maar ik kan je verzekeren; schrijven helpt om stress te reguleren!

Praat erover

Hoewel schrijven voor mij vaak goed helpt, is het voor mij niet voldoende. Het helpt voor mij het allerbeste om mijn stress en zorgen te delen met anderen. Op deze manier wordt alles weer in perspectief geplaatst en krijg ik weer overzicht. Zo wist ik bijvoorbeeld รฉcht niet waarover ik mijn paper moest schrijven voor mijn vak. Ik heb hierover met vrienden en met mijn ouders gepraat. En raad eens? Ik kwam met hulp van anderen op een onderzoeksvraag uit! Samen sta je sterker. Clichรฉ, maar wel waar. Soms voelt het misschien als een stap om over stress of zorgen te praten, maar het lucht vrijwel altijd op.

Ga de natuur in

Ik ben echt een natuurmens. Zelfs als ik midden in de stad ben of op de universiteit, dan probeer ik even een parkje of bos op te zoeken. Even een moment alles loslaten, mijn telefoon op stil en ademen. Lopen, loslaten en ademen. Meestal visualiseer ik letterlijk hoe de wind mijn stress en zorgen meeneemt en hoe met mijn ademhaling rust mijn lichaam instroomt. Beetje zweverig misschien voor sommigen, maar wacht maar tot je het probeert ๐Ÿ˜‰. Heerlijk! Omringd door vogels, gras, bomen en natuur. Focus daarop. En laat je drukte, stress en zorgen verdwijnen.

Doe even niks

Zoals ik vertelde in de inleiding, loopt mijn agenda over met afspraken. Zodanig dat ik weinig tijd voor mezelf overhoudt. Sociaal contact is belangrijk, maar ik heb ook รฉcht tijd voor mezelf nodig. Dat wil ik soms nog wel eens vergeten. Ik probeer dus bewust momentjes voor mezelf in te plannen. Even op de bank met een serie of een goed boek. Ook probeer ik meditatie steeds vaker weer in mijn dagelijks leven te implementeren. Alles om gewoon even met mezelf te zijn.ย 

Douchen

Wat ik ook regelmatig doe om even rustig te worden in tijden van stress is douchen. Even een warme douche (of koud; net wat je fijn vindt) om alles ook weer letterlijk van me af te laten glijden. Lekker hard zingen doe ik ook vaak onder de douche. Nog een extra uitlaatklep naast het water dat over mijn hoofd stroomt. Hierbij visualiseer ik meestal ook weer letterlijk hoe alle zorgen van me afstromen. Met het water mee het doucheputje in.

Muziek

Waar zou ik zijn zonder muziek? Muziek helpt me echt heel erg in het reguleren van mijn emoties (en dus in tijden van stress). Per situatie verschilt het aan welke muziek ik behoefte heb. Een favoriet nummer van mij op dit moment is het nummer โ€˜Gonna Be Okayโ€™ van Brent Morgan. Zijn teksten zijn heel sterk en elke keer als ik dit nummer luister, word ik er weer aan herinnerd dat alles goed komt.

โ€œDonโ€™t listen to the voice inside your head. Youโ€™re doing just fine, youโ€™re trying your best. If no one ever told you; itโ€™s all gonna be okayโ€™

Sporten

Last but not least; sporten. In drukke tijden zegt mijn lijf al snel dat het geen zin heeft in sporten. Toch probeer ik er een prioriteit van te maken. Sporten is voor mij namelijk echt een geweldige manier om gevoelens van stress te verminderen. Voor iedereen is er een andere sport die fijn werkt, maar voor mij werkt keihard sprinten het beste. Ik zet een upbeat muziekje aan en sprint alles eruit. Kort, maar zeer krachtig. Ik eindig altijd met een grote glimlach op mijn gezicht en van de stress is meestal niks meer over.

We zijn inmiddels aan het einde gekomen van mijn lijstje met manieren waarop ik met stress en drukte omga. Niet de blog over duurzaamheid waar ik eerst over wilde schrijven, maar we zien het maar als duurzaamheid voor onze mentale gezondheid ๐Ÿ˜‰. Bij mij was de afgelopen weken de balans tussen drukte en ontspanning een beetje (heel erg) zoek, maar ik probeer steeds vaker ontspanningsmomenten in te plannen om tot rust te komen. Daarnaast pas ik bovenstaande manieren regelmatig toe om zo goed mogelijk met stress om te gaan. Zijn de genoemde methodes logisch? Ja, misschien wel. Maar het kan nooit kwaad om weer even herinnerd te worden aan het belang van ontstressen. Maar nu ben ik benieuwd; wat doe jij om te ontstressen en rustig te worden?

Liefs,
Roos

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de themaโ€™s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.ย  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant