Je zelfvertrouwen een boost geven met deze 5 tips

Deze blog is geschreven door Lieve. ย 
Lees hier meer blogs van Lieve

Covid-19 en ons zelfbeeld

Op dit moment leven we in een heftige periode. Veel mensen hebben last van extra angst en stress door Covid-19 en de impact van dit virus is enorm. Niet alleen op het gebied van gezondheid en werk, maar ook op sociaal en persoonlijk gebied worden we met grote veranderingen geconfronteerd. Uit nieuw onderzoek blijkt dat deze stress, vooral bij vrouwen, leidt tot een negatief zelfbeeld. 

Hoe dit kan? Door covid-19 moeten veel mensen gedwongen thuis zitten. Dit leidt tot minder afleiding en meer gebruik van onze telefoon. Een app als Instagram zorgt soms voor een vertekend beeld van de werkelijkheid en dus ook van het โ€œideale lichaamโ€. Doordat de schermtijd is toegenomen, is ook het beeld dat mensen hebben van het eigen lichaam negatiever geworden. We zien iedere imperfectie en zijn onnodig kritisch. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen op dit moment vooral een dunner lichaam willen, terwijl mannen zichzelf liever wat gespierder zouden zien. 

Een zeer goede reden dus om ons zelfvertrouwen eens wat op te krikken, maar hoe pak je dit nu eigenlijk aan?

Zelfvertrouwen boosten: 5 tips die รฉcht helpen

Zelfcompassieย 

Wel eens gehoord van het woord zelfcompassie? Dit begrip betekent niet hetzelfde als zelfmedelijden. Wat het wel inhoudt, is dat je (heel zoetsappig, maar wรฉl belangrijk) je eigen beste vriend(in) wordt. Probeer altijd stil te staan bij de woorden die je tegen jezelf zegt en de toon waarop je deze uitspreekt. Grote kans dat je schrikt. Een beste vriendin die haar toets niet haalt of opeens een enorme pukkel op haar kin heeft? Jij weet precies hoe je haar kunt geruststellen en weer een fijn gevoel kan bezorgen. Waarom doe je dit niet ook bij jezelf? Uit onderzoek blijkt dat we denken kritisch te moeten zijn naar onszelf. Zijn we dit niet, dan associรซren we dit met luiheid of niet hard willen werken. Terwijl deze kritische stem eigenlijk dus leidt tot veel stress en depressieve gevoelens kan uitlokken. Het doel is om je beter te voelen en wat dan kan helpen is een dagboekje bijhouden. Misschien heb je helemaal niet in de gaten wat je tegen jezelf zegt en hoe dit klinkt. Bewustwording is dan een goede eerste stap. 

Jezelf een knuffel geven

Dit klinkt misschien zweverig en een beetje gek, maar geloof me dit werkt. Wist jij dat een simpele knuffel kan leiden tot minder stress en angst, een sterker immuunsysteem en een betere nachtrust? Nu denk je vast: Covid-19 en knuffelen, dat gaat niet echt hand in hand. Dat is zeker waar, en daarom adviseer ik je dus ook om jezelf juist wat vaker een knuffel te geven. Misschien dat het een beetje awkward voelt, maar je lichaam โ€œweetโ€ dit niet. Ben je heel zenuwachtig voor een presentatie of een belangrijke toets? Knijp jezelf even zachtjes bemoedigend in je hand. Je zult zien dat de stress wat zal afnemen. 

Doe iets voor een ander

We weten allemaal dat iets voor een ander doen, onszelf een goed gevoel geeft. Soms worden we onbedoeld helemaal opgezogen in ons eigen leventje. Een drukke baan en alle andere โ€œmoetjesโ€ die we onszelf opleggen, Dit terwijl de mens vooral een sociaal wezen is dat heel veel geluk haalt uit contact met anderen. Wat dus kan helpen om je fijner te voelen, is iets doen voor de ander. Denk bijvoorbeeld aan kaartjes schrijven voor de mensen die je liefhebt. Schrijf op deze kaartjes waar je de ander dankbaar voor bent en doe ze op de post. Neem de tijd om iets persoonlijks te schrijven en zet je telefoon op vliegtuigstand.

Wil je het groter aanpakken? Misschien kun je starten met vrijwilligerswerk. Is er bijvoorbeeld een goed doel waar jij warme gevoelens bij hebt of een tweedehands winkel die jouw hart heeft gestolen? Kijk of je iets voor hen kan betekenen. Die eerste stap zal jou sowieso al een goed tevreden gevoel opleveren.

Doe je work-outs

Sporten verlaagt ons stressniveau en zorgt voor een sterker lichaam. Niets nieuws, toch? Nieuw onderzoek toont echter nรณg een positief effect aan. Dit positieve effect heeft te maken met het begrip zelfeffectiviteit. Wat betekent dit? Dat het niet zozeer gaat om wรกt je doet, maar dรกt je het doet. Zet jij de wekker om acht uur โ€˜s ochtends en lukt het je om vervolgens vijf kilometer te rennen of een fijne yoga sessie af te ronden? Dan zorgt dit ervoor dat je meer bestand bent tegen alledaagse stress. Je weet dan namelijk van jezelf dat jij dingen plant en ze vervolgens ook uitvoert. Je kunt op jezelf rekenen en dit geeft je zelfvertrouwen vervolgens een boost. Op deze manier zorgt een geplande work-out dus voor meer balans in je leven. 

Omarm ook je fouten

Ik denk dat de allerleukste mensen in mijn leven, ook de mensen zijn die zichzelf kwetsbaar durven op te stellen. De mensen die toegeven als het leven even niet zo loopt als ze zouden willen en ook kunnen lachen om gemaakte fouten. Misschien dat ze op het moment zelf niet zo konden lachen om die blunder of fout, maar relativeren is dan wel het sleutelwoord. We zijn mensen, geen robots en we kunnen dan ook niet leven zonder fouten te maken. Daarbij is het belangrijk om zowel compassie voor onszelf als voor anderen te hebben. Je gaat je echt niet beter voelen over jezelf door anderen naar beneden te halen. Wat wel helpt is om extra lief voor jezelf te zijn als je bijvoorbeeld een stressvolle dag hebt gehad. Laat een warm bad vollopen of kruip met een kop thee op de bank. Misschien helpt het om even wat tranen te laten vloeien en je emoties er gewoonweg even te laten zijn. Een slecht punt of een ruzie met je vriend(in) is heel vervelend, maar betekent tegelijkertijd niet het einde van de wereld. Morgen weer een nieuwe dag. 

Liefs,
Lieve

Portrait of woman with afro hair smiling with white wall background.
Bronnen
  • PsychologyToday
  • Readersdigest.ca
  • Sciencedaily

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de themaโ€™s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.ย  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant