Met deze tips is thuiswerken een eitje!

Nu de scholen en universiteiten zijn gesloten zit er niks anders op dan thuis studeren. Zelf vond ik dat best even wennen. Ik ben namelijk helemaal niet gewend om thuis te werken, normaal gesproken ga ik altijd naar een studieplek in de bibliotheek of op school. Een omgeving met allemaal hard studerende studenten motiveert me altijd enorm. Ook de scheiding tussen thuis en studie vind ik prettig. Maar hoe pak je dat thuis studeren of zelfs thuis tentamens maken nou het beste aan?

Ik heb een mooi overzichtje gemaakt met mogelijkheden hoe jij het beste thuis kan werken. Zelf heb ik al ontzettend veel aan de tips gehad, dus hopelijk kan jij er ook lekker mee aan de slag nu! Komen ze.

Prettige werkomgeving

Zorg voor een prettige werkomgeving. Het is heel persoonlijk wat voor jou een prettige werkomgeving is. Ik vind het zelf het fijnst als ik een opgeruimd bureau heb met zo min mogelijk afleidingen. Sommigen vinden het fijn om bijvoorbeeld plantjes of kaarsjes toe te voegen om een fijne sfeer te creëren.

>> waarom een opgeruimde kamer zo goed voor je kan werken <<

>> de reden dat ook jij planten op je kamer moet zetten! <<

Maak aan je omgeving duidelijk wanneer jij werkt

Het werkt het rustigst als je niet gestoord wordt. Zorg dus dat je omgeving weet dat je aan het werken/ aan het studeren bent zodat je ongestoord door kunt werken. Je kan bijvoorbeeld met je huisgenoten of familie afspreken om dezelfde tijd pauze te houden, zodat je elkaar tussendoor niet stoort.

Studeer/werk samen

Samen werken en studeren gaat een stuk lastiger zonder met iemand af te spreken, maar voor mij werkt samen studeren altijd ontzettend motiverend. Dit kun je doen met huisgenoten/met je gezin, maar zelf doe ik het soms ook via skype. We hebben dan allemaal skype op de achtergrond aan en werken rustig aan onze eigen opdrachten met onze microfoons gedempt. Via skype kunnen we dan ook makkelijk samen pauze houden.

Kleine overwinningen vieren

Elk punt van je to do lijst die je hebt afgestreept mag je vieren! Vier het met iets waar jij gelukkig van wordt, bijvoorbeeld een kopje koffie, of neem een lekkere wandeling tijdens je pauze. Geef jezelf een sticker, maak een tekening, doe iets! Al is het maar een complimentje die je aanjezelf geeft. Schrijf het op en hang het op een spiegel of boven je bed.

To do lijstje

Je kan een to do lijstje voor de dag zelf maken met haalbare puntjes. Zelf vind ik het fijn deze te sorteren van belangrijk naar minder belangrijk, zodat ik aan het eind van de dag altijd de belangrijkste dingen heb gedaan. Je kan ook een agenda (bijvoorbeeld op papier) maken en hier de puntjes over de week verdelen. Schrijf de belangrijkste dingen als ‘to do’ en de minder belangrijke dingen als ‘mogelijkheden’, zo zorg je dat je jezelf meer vrijheid en ruimte geeft om de puntjes daadwerkelijk uit te voeren.

Tentamens

Tentamens thuis maken vind ik misschien wel het aller aller lastigste van thuis werken. Afgelopen week had ik mijn eerste tentamen thuis en ik kon me voor geen meter concentreren. Daar heb ik nu een oplossing voor bedacht. Ik ga me op een tentamen net zo voorbereiden als ik anders doe. Ik zorg dat ik ben gedouched, heb ontbeten en ik maak een kleine wandeling (in plaats van dat ik naar school toe fiets) en dan ga ik aan de slag. Ik heb een huisgenootje gevraagd of ik in haar kamer mijn tentamen mag maken, dit werkte heel goed. Doordat het voor mij een onbekende omgeving was, was ik meer gefocust.

Leg je telefoon weg

Mijn telefoon is voor mij een enorme afleiding. Ik probeer tijdens mijn werkmomentjes mijn telefoon weg te leggen, en uit het zicht, zodat de verleiding erop te kijken kleiner is. Ook probeer ik web whatsapp en andere afleidingen niet te openen op mijn laptop. Verder gebruik ik een app die apps blokkeert wanneer ik ze meer dan een half uur per dag heb gebruikt, maar ik merk wel dat deze soms nog net iets te makkelijk te omzeilen is.

Pomodori methode

25 minuten werken 5 minuten pauze. Na vier keer een half uur pauze. Dat is de pomodori methode. Ik gebruik deze methode niet iedere dag, maar wel als ik merk dat ik een off-day heb wat betreft concentratie. Ik gebruik de app Brain Focus om de 25 minuutjes bij te houden. Aan het eind van de dag kan je dan ook zien hoe lang je die dag hebt gewerkt en als je het instelt kan je zelf zien hoe lang je met iedere taak van die dag bent bezig geweest. In de pauze probeer ik zoveel mogelijk te bewegen (traplopen, even naar buiten ect). Omdat 25 minuten een tijd is die makkelijk vol te houden is vind ik het heerlijk werken, al moest ik er wel even aan wennen. Ik gebruik de eerste 25 minuten van de dag om te plannen wat ik die dag ga doen en om op te starten.

Wees niet te streng voor jezelf

Het is niet erg als je niet iedere dag 100% de focus hebt, niet iedere dag je home workout doet, of alle andere dingen doet die je zo graag wil doen in quarantaine. Dat je nu misschien meer tijd thuis hebt betekent niet dat die allemaal productief hoeft te zijn. Het is heel normaal dat je je niet de hele dag kan concentreren. Gun jezelf de rust die je verdient.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en mocht je er nog meer hebben laat het dan weten onder dit bericht!

Liefs,

Esther

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de thema’s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant