Positief denken; zo doe je dat!


Deze blog is geschreven door Roos.  
Lees hier meer blogs van Roos


Het is een feit dat het leven bestaat uit ups en downs. Wat ik echter vaak mis, is dat er wordt benadrukt dat we zelf ook een bijdrage hebben of het leven uit relatief meer ups of downs bestaat. Een donkere regendag, de trein die vertraging heeft, een gerecht dat je hebt laten aanbranden, afspraken die worden afgezegd, strengere coronamaatregelen, druilerige herfst- en winterdagen, een lekke band.… Allemaal kleinere of grotere gebeurtenissen of frustraties die we dagelijks tegen kunnen komen. Altijd positief blijven denken voelt op zo’n moment als een onbereikbaar sprookje. Dit hoeft echter niet zo te zijn! 

Positief denken houdt namelijk niet in dat je alle minder fijne situaties in het leven negeert. Het houdt in dat je de onaangename dingen op een positievere en meer optimistische manier benadert. Je gaat van het beste uit, niet van het slechtste / worst case scenario. 

Juist in deze woelige tijden vind ik positiviteit en positief denken een belangrijk onderwerp om bij stil te staan. Vandaar dat ik een blog heb gevuld met waarom positief denken zo ontzettend belangrijk is! De volgende blog van deze week vul ik met concrete tips en tricks om jezelf aan te leren optimistisch te denken. Na deze reeks weet je niet beter dan dat je het leven positief mag benaderen.

Waarom we snel neigen naar negativiteit 

Als positief denken makkelijk was, dan zou de hele wereld er een stuk vrolijker bijlopen. Negatief denken is echter een stuk makkelijker dan positief denken, omdat negativiteit je een gevoel van controle geeft. Als je constant rekening houdt met de ‘worst case scenario’s’ , dan kan het in werkelijkheid alleen maar meevallen. Het is een soort impliciet beschermingsmechanisme dat je lichaam zichzelf heeft aangewend. Ook lucht het vaak op om over dingen te zeuren, omdat je dan de negativiteit buiten jezelf houdt. Zodra je positief denkt, dan moet je namelijk actief zélf je mindset aanpassen en daar heeft het lichaam / je brein vaak minder zin in, omdat dat nét een stapje extra kost. 

Het nadeel aan negatief denken is echter dat je vaak vanuit angst, onzekerheid en doemdenken leeft. Je gaat mee in de negatieve spiraal van denken, wat vaak geen positieve emoties met zich meebrengt. Negatief ingestelde mensen ondernemen over het algemeen ook minder snel actie. Dit terwijl positief ingestelde mensen juist meer gedreven worden tot actie en gemotiveerd zijn om dingen te veranderen / aan te pakken. 

De voordelen van positief denken 

Positief denken klinkt niet alleen leuk, maar het brengt ook veel voordelen met zich mee! Positieve psychologie is een vrij recent onderzoeksgebied en er is nog veel onderzoek gaande over de effecten van positief denken op de (mentale) gezondheid. Er is al aardig wat onderzoek gedaan en ik deel graag informatie die ik heb gevonden. 

Positief denken maakt je meer stressbestendig

In het dagelijks leven hebben we allemaal wel te maken met stressvolle situaties. Hoeveel stress je ook mag hebben, het blijft een feit dat een groot deel van de ervaren stress afhangt van hoe je ermee omgaat. Optimisten hebben de neiging om meer actiegericht te handelen, denken vaak meer flexibel en denken ook meer probleemoplossend. Al deze acties maken dat mensen die meer positief aankijken tegen stressvolle situaties, beter met deze situaties om kunnen gaan en in verhouding minder druk ervaren. 

Positief denken is goed voor je mentale gezondheid

Onderzoek laat zien dat mensen die positief denken veelal meer positieve emoties ervaren. Dit maakt dat ze minder vatbaar zijn voor psychische problemen, zoals depressie en angst. Als je jezelf aanleert om alles in het leven op een meer positieve manier te benaderen, zal alles als minder ‘zwaar’ ervaren worden en wordt het makkelijker voor je om met meer negatieve gebeurtenissen om te gaan. 

Positief denken versterkt je fysieke gezondheid 

Naast een betere mentale gezondheid is positief denken ook geassocieerd met een betere fysieke gezondheid. Het is nog niet duidelijk of dit verband ook causaal is, maar wel is er een trend te zien dat positieve mensen vaker een gezondere levensstijl hanteren. Misschien omdat ze beter met stress kunnen omgaan of omdat de effecten van stress gewoonweg minder zichtbaar zijn op een lichaam dat fysiek gezonder is. Wat het precieze verband is, is dus niet duidelijk, maar het feit blijft dat optimisten een betere gezondheid hebben dan de pessimisten. Hieronder zal ik een paar uitkomsten noemen die uit onderzoek zijn gerold:

  • Optimisten hebben een langere levensverwachting 
  • Positieve denkers herstellen sneller van blessures en ziektes
  • Optimisten hebben een beter immuunsysteem en zijn minder vatbaar voor verkoudheid
  • Positieve denkers hebben minder kans op een hoge bloeddruk / hartfalen en daarmee een verlaagde kans op hart- en vaatziekten
  • Optimisten hebben vaak meer energie 
  • Positieve mensen zijn vaak meer succesvol (werk en sociaal)
  • Positieve denkers bereiken eerder en vaak ook relatief gemakkelijker hun doelen. Dit komt, omdat mensen met een optimistische blik minder stress ervaren (zie punt 2) en dit maakt dat je meer gemotiveerd blijft om je doelen te bereiken. Ook  is het zo dat positief denken de neiging heeft zich te verspreiden. Een positief persoon straalt vaak meer vertrouwen uit en daarmee bouwt een optimist makkelijker relaties op

Positief denken; mindset 

Positief denken is echt niet altijd makkelijk; gewoonweg omdat niet alles in het leven positief is. Negatief denken zal daarom ook nooit helemaal verdwijnen; en dat is ook niet nodig. Echter, afgelopen maand kwam ik een mooie quote tegen uit het gedicht Invictus van William Ernest Henley:

“I am the Master of my fate. I am the captain of my soul.”

William Ernest Henley

Jij bent zélf verantwoordelijk voor wat er gebeurt in je leven. Jij staat aan het roer van je eigen gedachten. Met dit in je achterhoofd, probeer je gedachten daarom bewust de positieve kant op te sturen. Niet alles in het leven zal leuk zijn; negatieve dingen zullen ook gebeuren, sommige dingen zullen je teleurstellen of dingen zullen niet gaan zoals je ze graag had willen zien. Dit betekent niet dat meteen de hele wereld verloren gaat. In plaats daarvan kunnen positieve denkers de situatie omdenken en er het beste van in proberen te zien. Niet alleen maakt deze manier van denken je vrolijker, blijer en meer creatief, maar het is ook nog eens goed voor je algehele gezondheid. Dus; waar wacht je nog op? Lach, denk positief en ga de rest van je leven met een glimlach tegemoet. 

Volgende keer: In een volgende blog zal ik je nog verder meenemen in de positiviteit door concrete tips en tricks te delen die je kan toepassen om je te helpen met situaties meer positief te benaderen! 

Liefs,
Roos

Meer lezen / bronnen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de thema’s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant

Je zelfvertrouwen een boost geven met deze 5 tips

Op dit moment leven we in een heftige periode. Veel mensen hebben last van extra angst en stress door Covid-19 en de impact van dit virus is enorm. Niet alleen op het gebied van gezondheid en werk, maar ook op sociaal en persoonlijk gebied worden we met grote veranderingen geconfronteerd.

Lees artikel »