• Lieve Peters

Body-positivity: Werkt het echt zo positief als we denken?

Tegenwoordig is het een veelbesproken onderwerp: “body-positivity”. Het begrip verwijst naar het happy zijn met jezelf en je eigen lichaam. Het omarmen van je imperfecties en niet willen streven naar “perfectie”. We mogen er ook zijn als we even iets te veel hebben gegeten of een dikke hormonale pukkel op onze kin verschijnt. Als je het mij vraagt is body-positivity een lastig thema, maar wel erg goed om bij stil te staan. In dit artikel bespreek ik onder andere recent onderzoek dat is gedaan naar het effect van body-positivity in reclamecampagnes. Voelen wij vrouwen ons echt beter wanneer we diversiteit zien binnen medialand en diverse reclamecampagnes?


Wanneer ik naar mijn vriendinnengroep kijk, lijkt eigenlijk niemand echt op elkaar. Mijn vriendinnen verschillen niet alleen op het gebied van innerlijke kenmerken, maar ook qua uiterlijk zien ze er allemaal verschillend uit. Ik vind het fijn om te zien dat de meeste van hen zelfzeker zijn en tevreden zijn met hun uiterlijk. En nee, niemand is perfect, maar ik kan juist die kleine ‘’afwijkingen’’ zo prachtig vinden. Iemand met een wipneusje, een spleetje tussen de tanden, sproetjes of gespierde sportieve benen. Ook wanneer ik kijk naar de bekendere vrouwen die ik mooi vind, zijn dit allemaal verschillende vrouwen met verschillende lichamen. Zo vind ik Yolanthe een mooie vrouw, maar ook Geraldine Kemper, Carolina van Dorenmalen en Eva Jinek. Daarnaast vind ik de rondingen van Ashley Graham ook prachtig. Over het algemeen is uitstraling zo veel meer belangrijk dan het hebben van een sportief, afgetraind ‘’perfect‘’ lichaam. Jij bent uniek op zo veel verschillende vlakken! Dat is zo speciaal.

Al geruime tijd proberen bekende merken meer diverse modellen te laten zien in campagnes. We kennen allemaal de Dove reclames, waarbij gestreefd wordt naar het laten zien van verschillende lichamen en het stimuleren van zelfvertrouwen bij vrouwen. Naast Dove, zijn bijvoorbeeld ook ASOS, Monki en de H&M aan de slag gegaan met body-positivity en zijn er steeds meer verschillende lichamen te bewonderen in campagnes.


We hebben de reclamecampagnes, maar er bestaat natuurlijk ook nog het social media landschap waar de ene vrouw nog knapper is dan de ander en het vergelijken met anderen natuurlijk erg verleidelijk is. Wij vrouwen worden nu eenmaal bijna dagelijks van alle kanten bekeken. Toen ik op onderzoek uit ging naar het effect van body-positivity, kwam ik een aantal opvallende dingen tegen. Lees je mee?

Het meest recente onderzoek wat ik vond is uitgevoerd door Rodgers, Kruger, Lowy, Long & Richard (2019). In dit onderzoek werden 35 vrouwen van 18 tot 23 jaar oud geïnterviewd naar aanleiding van de body-positivity reclames van Aerie. Het onderzoek is uitgevoerd in


Amerika en Aerie is een bekend Amerikaans merk damesondergoed.

Wat kwam uit dit onderzoek naar voren? Hoofdzakelijk vonden de geïnterviewde vrouwen dat de modellen die werden ingezet voor de Aerie campagnes meer divers waren op het gebied van bodyshape, kledingmaat en etniciteit. Daarnaast voelden de vrouwen zich hierdoor ook beter over hun eigen lichaam. De vrouwen in de reclames waren vergelijkbaar met vrouwen uit hun eigen sociale kring en dit voelde goed. Dit klinkt veelbelovend, niet?


Toch waren ook een heel aantal vrouwen sceptisch over de campagnes. Zo zou de diversiteit in de getoonde lichamen nog steeds beperkt zijn en waren de modellen nog steeds (te) aantrekkelijk. Er werd door sommige vrouwen dus getwijfeld aan de oprechtheid van het merk Aerie. Over het algemeen waren de resultaten wel positief en lijken vrouwen zich dus inderdaad een stuk beter te voelen door body-positivity campagnes.


Naast bovenstaand onderzoek, stuitte ik ook op het onderzoek van Kraus en Gall Myrick (2017). Ook zij onderzochten de vraag of vrouwen zich beter voelden over zichzelf na het zien van zogenoemde “Feel-Good” campagnes. Resultaten van dit onderzoek toonden aan dat er over het algemeen sterkere positieve én negatieve emoties worden gevoeld na het zien van de “Feel-Good” reclames in vergelijking met de traditionele reclames waarin de meer dunnere modellen te zien zijn. Zo voelen vrouwen meer “hoop” (positief), maar ervaren ze ook meer schuldgevoelens (“de vrouwen in de campagnes zijn niet perfect, maar voelen zich wel goed over hun lichaam. Waarom kan ik me niet net zo gelukkig en tevreden voelen over mijn eigen imperfecte lichaam?”)


Terug naar de vraag waar ik dit artikel mee opende, namelijk: Voelen vrouwen zich beter door de body-positivity movement die gaande is? Ik denk persoonlijk dat het een goede zet is om diversiteit te laten zien in reclames en op sociale media. Met name het laten zien van “echtheid” is belangrijk. We hoeven er niet perfect uit te zien en we hoeven ons ook niet iedere dag 100 % happy te voelen over onszelf. Dat doet niemand en onzekerheid is menselijk. Het tonen van diversiteit laat vrouwen zien dat iedereen prachtig is op haar eigen manier.Echter, we moeten hier ook weer niet te ver in doorslaan. Ik denk dat het voor veel vrouwen realistisch moet blijven. Ik denk dat vrouwen echt wel weten dat bepaalde merken en bedrijven geld willen verdienen en om deze reden verschillende modellen met verschillende maten inzetten, omdat ze dus willen dat veel vrouwen hun producten aanschaffen.


Toch vind ik de body-positivity movement an sich super inspirerend en motiverend en ik denk dat het feit dat steeds meer vrouwen zichzelf durven te laten zien zoals ze zijn, ontzettend tof en sexy is! Het moet gewoon geen marketing-trucje worden, want daar prikken wij vrouwen ook weer zo doorheen!😉


Nog een laatste boodschapje voor jou: Ben gelukkig met jezelf en als je dit soms een dagje niet bent, is dit ook oké!


Liefs,

Lieve


Deze blog is geschreven door Lieve, zij is gastblogger voor 'Life of Maart' en zal elke maand een blog delen over gezondheid (mentaal en fysiek), relaties, en de psyche en het gedrag van mensen! Lees hier meer over Lieve


Alle blogs van Lieve

Het belang van dankbaarheid

Body positivity; werkt het echt zo positief als we denken?

© 2020 Life Of Maart