Favoriete smoothies voor elk moment

Smoothies zijn een all-timer! Ze kunnen ‘s ochtends bij het ontbijt, als tussendoortje mee naar werk/school of als toevoeging om genoeg groentes binnen te krijgen. Hier is gelijk al de grootste valkuil van smoothie receptjes genoemd. Een smoothie is namelijk een blend van groente, fruit en water/(plantaardige)melk/(plantaardige)yoghurt. En dus niet zoals je ze bij de appie koopt met alleen maar fruit.

Vat me niet verkeerd op, fruit IS gezond! Maar, in fruit zitten ongelofelijk veel fruit-suikers (en zijn die niet gezond dan?) Opzich mag je prima fruit-suikers eten, maar te veel is te veel. Dus als jij een smoothie drinkt die 2 bananen, 5 appels en een kiwi bevat, tja dan zit je dus zo al op de 140g koolhydraten en als je dan bedenkt dat het voedingscentrum (we nemen even aan dat zij de waarheid spreken) zegt dat een gemiddeld volwassen persoon in totaal 260 koolhydraten per dag mag eten dan zit je dus AL OVER DE HELFT!!

Het idee van een smoothie is dus: balans! Fruit is de smaakmaker, groentes zorgen voor de vitamines/mineralen en plantaardige melk of water zorgt voor de ‘drinkbaarheid’. Wil je een dikkere smoothie (AKA yoghurt bowl) kies dan voor (plantaardige)yoghurt in plaats van water.

Oké, nu weten we dus hoe een smoothie in elkaar zit, tijd voor de receptjes!

Alle receptjes zijn voor 1 smoothie dus voor 1 persoon. Let even op dat sommige veel kcal bevatten en dus echt bedoeld zijn als maaltijd.

De warme kick-start smoothie met havermout & pindakaas

Ingrediënten: 1 banaan, 200mL water, 1 el pindakaas en 5 el (+/- 30g) havermout. Bereiding: verwarm de smoothie in een pannetje (NIET LATEN KOKEN!) tot het gaat binden. Doe het in een bakje en top eventueel met wat granola!

>> lees ook: vegan cranberry cookies!

Groene eiwitrijke super-booster

Ingrediënten: 30g bladspinazie, 100 mL amandelmelk, 1 appel en 15g eiwitpoeder vanille Bereiding: doe alles in de blender, mix tot een glad geheel en DRINKEN MAAR!

Oranje boven vitamine-knaller

Ingrediënten: 200mL soja melk, 1 mandarijn, 80g worteltjes, 20g havermout en 1 el agave siroop/honing Bereiding doe alles in de blender, mix tot een glad geheel (kan even duren door de worteltjes) en ENJOY!

Love yourself plantbased smoothie

Ingrediënten: 120g bevoren aardbeien, ½ appel, 50g kokosyoghurt (ik koos die van Plantly Food), 20g vegan eiwitpoeder (bijv. Fitshe of personal proteïn), 50 mL rijstenmelk en 10g kokosrasp. Bereiding: doe alles in de blender, mix tot een glad geheel en LOVE yourself

>> lees ook: bananenbrood met pindakaas

Fluffy proteïn aardbei

Ingrediënten: 60g bevroren aardbeien, ¼ kiwi, ¼ banaan, klein handje verse bladspinazie, 10g eiwitpoeder, 75 mL amandelmelk. Bereiding: mix alles met de blender tot het een romig geheel is, schep het met een lepel van de blender in een bakje en top met wat fruit.

Goedemorgen wereld super smoothie

Ingrediënten: 75g kokosyoghurt, 1 handje bladspinazie, ½ mango, ½ kiwi en 75 mL sojamelk. Bereiding: doe alles in de blender en mix tot een prachtige romige structuur. Schenk in een beker, pak een rietje en geniet van deze prachtige ochtend!

Paarse kick-start super smoothie

Ingrediënten: 50g bevroren blauwe bessen, 25g eiwitpoeder, 100 mL kokosmelk en 50g kokosyoghurt

Bereiding: mix alles met de blender en tadadaa. Daar is jouw paarse super kick-start smoothie!

De foto’s van alle smoothies zijn te vinden op mijn instagram onder uitgelichte story’s: ontbijtjes.

Liefs, Maartje

>> lees ook: de best bekeken receptjes van 2017

Afgelopen zomer in Portugal onder het genot van een heerlijke havermout-bessen-en-nog-veel-meer-lekkers smoothie 🙂


#ontbijt #gezond #receptjes #lunch #banaan #havermout #smoothie #vegan #kiwi #smoothies #amandelmelk #kokos #eiwitrijk #balans

© 2020 Life Of Maart