Herstellen na de marathon

Bijgewerkt: 10 sep 2019

"Nog steeds ben ik aan het herstellen van de marathon. De spierpijn is ondertussen al over, maar mijn lichaam is nog lang niet de oude! Ik besloot wat onderzoek te doen naar het herstel, hoe kan het dat ik me zo dubbel voel; in rust nergens last van, maar op het moment dat ik ook maar iets aan training doe ben ik binnen mum van tijd moe en heb ik ontzettend veel spierpijn (na een buikspierkwartiertje!). "


[Dit artikel is 2.5 na de marathon geschreven]


Ik heb wat tips en weetjes opgezocht over het herstel na een marathon en probeer deze zoveel mogelijk na te streven, natuurlijk is elk lichaam anders en kan het zijn dat mijn herstel veel langzamer zal gaan. Ik gebruik dit dus als een soort guide en blijf gewoon luisteren naar mijn eigen lichaam!


Week 1

Als je spieren niet meer pijnlijk zijn na de marathon, wil dat nog niet zeggen dat ze in staat zijn om normaal te functioneren of weer voldoende hersteld zijn om de gebruikelijke trainingen te hervatten.

Runnersworld.com


In de eerste week na de marathon doe je NIKS! En eigenlijk beviel dat advies mij best wel goed! Na ruim vier maanden minimaal 4x per week getraind te hebben is het mega relaxt om 'geoorloofd' helemaal NIETS te hoeven doen.


Week 2

Als je je goed voelt en geen blessure hebt kun je voorzichtig wat alternatieve training doen; zwemmen, fietsen of crosstrainen. 

prorun.nl


Mijn tweede week is inmiddels aangebroken en ik voelde inderdaad de behoefte om wat alternatieve trainingen te doen. Ik merk dat ik ontzettend veel energie 'over' heb, waardoor ik onrustig wordt. Mijn trainingen deze week bestaan uit extra blokje om fietsen, een lesje yoga, hockey training matig intensief en (kracht)training voor mijn upper body.


Week 3

Voelt dat allemaal goed, dan kun je na enkele weken ook tempo- en snelheidswerk doen. Blijf alert, er kan altijd een terugval de kop op steken.

hardlopen.nl


Vanaf de derde week kan je in principe je trainingen weer op gaan pakken. Let wel op dat je misschien iets blessure-gevoeliger bent! Train dus matig intensief en blijf naar je lichaam luisteren, als je geen zin hebt, niet vooruit te branden bent of juist opeens heel hard van stapel loopt geeft je lichaam vanzelf wel aan of dat een goed plan is. Een nieuw doel stellen kan helpen om weer op gang te komen! Ik weet nog niet wat ik precies wil gaan doen volgende week, nu al een nieuw doel stellen voelt weer als een verplichting en ik denk dat ik nu weer even wil gaan focussen of het 'genieten' tijdens het rennen en niet het 'moeten' trainen - hoewel ik dat helemaal niet erg vond hoor! Voor nu dus geen doel en lekker veel alternatieve trainingen, mocht je nog leuke ideeën hebben voor een nieuw doel dan hoor ik dat natuurlijk graag en ik zal jullie zeker op de hoogte houden mocht ik weer een nieuw plan hebben ;-)


Voor nu ga ik lekker chillen, ben ik vaker in de sportschool te vinden en in de yoga les en ga ik rustig nadenken over wat ik met een eventueel hardloopdoel wil doen!


Liefs,

Maartje

© 2020 Life Of Maart