• Lieve Peters

Met deze tips worden jouw goede voornemens voor 2020 werkelijkheid!

Met de kerst in aantocht, komt ook 31 december steeds dichterbij. Voor sommigen een avond waarbij een leuk feestje en een fabuleuze outfit centraal staan. Voor anderen een avond waarbij wordt geproost op een nieuw jaar met met nieuwe, soms ietwat ambitieuze, doelen. De goede voornemens. We weten allemaal dat we op elk willekeurig moment in het jaar een nieuw doel voor onszelf kunnen stellen en hiernaar kunnen handelen. Toch blijft het op de één of andere manier voor veel mensen fijn om die doelen te koppelen aan de start van een nieuw jaar. Misschien onder het mom: Nieuw jaar, nieuwe kansen? In 2019 mogen we nog even genieten van die laatste sigaretjes, dat glas wijn, die gevulde kalkoen of die lekkere verse oliebol, maar in 2020 moet het roer écht om! Hoe dan ook, in dit artikel vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat jij jouw goede voornemens voor 2020 kunt omzetten in doelen die jij wél kunt behalen!


Zo cliché, maar toch belangrijk!

Goede voornemens: Zelf vind ik het erg cliché en heb ik nooit echt goede voornemens voor een nieuw jaar gemaakt. Ik maak liever goede voornemens gedurende het jaar, maar dit is voor iedereen natuurlijk verschillend. Soms kan een jaarwisseling mensen helpen om nieuwe doelen voor zichzelf op te stellen. Helaas merk ik toch vaak dat goede doelen, naarmate de eerste weken van januari zijn verstreken, langzaam in de vergetelheid raken. Zonde! Het is juist zo fijn om doelen te hebben en trots op jezelf te kunnen zijn als je kleine overwinningen boekt. Daarnaast moeten we niet onderschatten hoeveel energie het kost om ingesleten patronen te veranderen in nieuw, onbekend gedrag!


Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar goede voornemens en hoe ervoor te zorgen dat het niet alleen voornemens blijven of dat mensen na een aantal maanden de spreekwoordelijke handdoek in de ring gooien. Zo bestaat er de goal-setting theory van Locke & Latham (2002) waarin wordt beweerd dat mensen vooral kleine doelen moeten stellen en er hierdoor gedragsverandering zal plaatsvinden. Grote, abstracte doelen zoals "mezelf blijven ontwikkelen" of "mijn gezondheid op 1 zetten" zouden averechts werken. Deze doelen zouden niet concreet genoeg zijn. Toch kwam op deze theorie kritiek: Hoe blijven mensen gemotiveerd om blijvend ander gedrag te laten zien nadat ze één klein doel hebben behaald? De kans dat mensen dan weer gefrustreerd terugvallen in oude patronen is erg groot. De onderzoekers Höchli, Brügger & Messner (2019) komen met een nieuw voorstel!


Een beetje dromen, een beetje realiteit

Wat werkt dan wel? Uit recent onderzoek van Höchli, Brügger & Messner (2019)blijkt dat het belangrijk is om zowel kleine doelen als één groot, meer abstract, doel te hebben. Juist de combinatie zorgt voor effectieve en blijvende gedragsverandering. Je stelt als het ware één abstract hoofddoel op waar jij als mens waarde aan hecht of naar streeft, met hieronder concrete subdoelen die hiertoe bijdragen. Deze doelen vormen samen een hiërarchie en zijn onderling met elkaar gelinkt.


Stel jouw hoofddoel is: "de beste versie van mezelf worden". Dit is natuurlijk een abstract doel en iedereen zal hier een andere invulling aangeven. Toch is het volgens onderzoekersHöchli, Brügger & Messner (2019) belangrijk om zo´n hoofddoel te hebben. Hier zijn twee redenen voor. Allereerst, helpt het hebben van een ultiem hoofddoel omdat mensen aan dit doel de meeste waarde hechten. Dit zorgt ervoor dat mensen meer committed zijn om de kleine, minder belangrijke, subdoelen te behalen om zo dichterbij dit ultieme doel te kunnen komen. Ten tweede, kan het hebben van een hoofddoel mensen helpen om verleidingen te weerstaan. Als je weet waar je het uiteindelijk voor doet, dan is het makkelijker om nee te zeggen tegen dagelijkse verleidingen die jouw weg naar succes alleen maar blokkeren.


Wil je dus in 2020 bepaalde doelen realiseren, dan is het een goed idee om in een schrift of boekje zowel jouw abstracte hoofddoel, als jouw concrete subdoelen op te schrijven. De doelen worden zo tastbaar en je kunt op elk willekeurig moment subdoelen veranderen of jouw ultieme doelen teruglezen. Grote kans dat dit jou gaat helpen om 2020 eens flink te rocken!


Liefs,

Lieve


De link naar het artikel: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/aphw.12172

Höchli,B., Brügger, A., & Messner (2019). Making New Year's Resolutions that Stick: Exploring how Superordinate and Subordinate Goals Motivate Goal Pursuit. Applied psychology, Health And Well-Being DOI: 10.1111/aphw.12172



Alle blogs van Lieve

Het belang van dankbaarheid

Body positivity; werkt het echt zo positief als we denken?

RACEVERSLAG: IFF Warande by Night Universityrun 2019

We kunnen er niet omheen: de Winterdip

© 2020 Life Of Maart