• Lieve Peters

We kunnen er niet omheen: de Winterdip

Het kan aan mij liggen, maar tijdens de lente- zomerperiode lijk ik veel meer energie te hebben dan in de herfst- en winterperiode. Zo kan ik in de zomer veel makkelijker langer doorwerken en plan ik er in de avond vaak nog een vriendinnen-date of hardloopsessie achteraan. Niets lijkt te veel! Tegenwoordig ben ik blij als ik (vroeg) in de avond op de bank kan ploffen, mijn pyjama aan kan trekken en niet meer de deur uit hoef. Ik baal dan echt van mezelf, maar om mij heen hoor ik veel dezelfde geluiden: "moe", "blij als ik thuis ben en niets meer hoef", "geen zin om te sporten". Zou het niet mooi zijn als aan dit "luie" gedrag een wetenschappelijke verklaring ten grondslag zou liggen. We hoeven onszelf helemaal niet zo streng toe te spreken!


Serotonine: Het gelukshormoon

Je zult misschien ooit gehoord hebben van het stofje "serotonine". Serotonine is een neurotransmitter met een overwegend remmende werking. Deze neurotransmitter heeft flink wat invloed op ons geheugen, zelfvertrouwen, stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Daarnaast speelt serotonine een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt in de hersenen afgeremd door serotonine transporters. Deze transporters zorgen er dus voor dat er minder serotonine ofwel "gelukshormoon" in onze hersenen aanwezig is. Oké, maar hoe zit het dan met de invloed van de verschillende seizoenen op de aanmaak van dit geluksstofje?

The winterblues

De onderzoekers Praschak-Rieder, Willeit, Wilson, Houle & Meyer (2008) onderzochten verschillende "gezonde" mensen met behulp van een scan in een psychiatrisch ziekenhuis. De data van deze hersenscans werden verzameld tijdens zowel de herfst en -winter periode, als tijdens de lente- en zomerperiode. Hierbij werd gekeken naar de dichtheid van de serotonine transporters (verminderde hoeveelheid gelukshormoon in de hersenen). De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat de dichtheid van serotonine transporters groter is tijdens de herfst- en winterperiode, in vergelijking met de lente- en zomerperiode. Dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van licht. Dit betekent dus dat er hierdoor minder serotonine ofwel gelukshormoon in onze hersenen aanwezig is, wat uiteindelijk resulteert in verschillende klachten zoals: depressieve gevoelens, migraine, opgejaagdheid, angst en vermoeidheid. Echter, niet iedereen heeft er last van. Je moet er een bepaalde gevoeligheid hebben.


Je serotonine zelf een boost geven, kan dat?

Het is dus normaal om je minder happy en/of energiek te voelen tijdens de herfst- en winterperiode. Toch kun je je serotonine zelf ook een boost geven. Schijnt het zonnetje even? Ga dan naar buiten! Daarnaast zijn er verschillende vitamines en mineralen die jou kunnen helpen om over die winterdip heen te komen. Denk hierbij aan de vitamines B3 en B6 en magnesium. Deze zitten bijvoorbeeld in bladgroenten, bruin- en volkorenbrood, noten, gedroogde abrikozen, bananen en zelfs in pure chocolade! Een andere oplossing is Griffonia kruid in capsulevorm. De inhoud van deze capsules wordt gemaakt van de zaden van de Griffonia struik en bevat veel 5-HTP. Je raadt het vast al, 5-HTP wordt door het lichaam omgezet in serotonine! Hierdoor kun je je dus gelukkiger gaan voelen.

Helpt dit niet? Praat erover (met een professional)

Als bovenstaande tips niet helpen of als je het gevoel hebt dat jouw winterdip iets heftiger is dan die van de mensen om je heen, neem je gevoel dan serieus en praat erover. Het praten zelf kan al een hele opluchting zijn. Schaam je niet als je toch meer hulp nodig blijkt te hebben om jouw dip te boven te komen. Ga in gesprek met je huisarts en kijk wat hij/zij voor jou kan betekenen!


Liefs,

Lieve



Alle blogs van Lieve

Het belang van dankbaarheid

Body positivity; werkt het echt zo positief als we denken?

RACEVERSLAG: IFF Warande by Night Universityrun 2019

© 2020 Life Of Maart