• Roos Ritmeester

Zo makkelijk kan vegan eten zijn!

De laatste jaren is de trend van het veganistisch eten wereldwijd steeds meer aan het groeien. In de schappen van de supermarkten zien we vaker producten met het keurmerk ‘vegan’ erop. Ook kiezen mensen steeds vaker voor minder vlees of zelfs voor de overstap naar een vega(n) dieet. Gemotiveerd door een mogelijkheid om bij Vegan Masters* 5 vegan maaltijden te mogen proberen, heb ik een week lang de overstap gemaakt van een vegetarisch naar een veganistisch eetpatroon. Ik had van tevoren geen idee wat ik kon verwachten. In deze blog zal ik mijn ervaringen delen en kunnen we de uitdaging samen aangaan!


Veganisme is een enorme trend; ook in Nederland. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme schatte in 1996 dat er ongeveer 16.000 veganisten waren in Nederland. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar ongeveer 121.000 (!). De voornaamste reden dat mensen overstappen naar een plantaardig dieet, is om dierenleed tegen te gaan en om het milieu te sparen. Het slachten van dieren en het produceren van onder andere melkproducten kost enorm veel water, akker- en landbouwgrond en uitstoot. Goede overwegingen om bij stil te staan.


Zelf eet ik al van jongs af aan vegetarisch en de laatste paar maanden ben ik bezig om meer bewust om te gaan met dierlijke producten. Een week helemaal vegan had ik nog nooit geprobeerd. Een leuke uitdaging dus! De melkproducten had ik de afgelopen tijd al vervangen door haver- of amandelmelk, maar vooral bij de kaas, vleesvervangers en yoghurt moest ik even goed opletten dat ik niet ‘de fout’ in ging. Aan het begin van de week merkte ik meteen dat ik al snel de neiging had om af en toe kaas op brood te willen doen, eitjes te willen gebruiken en ook als ontbijt normale yoghurt te pakken in plaats van de sojayoghurt. Hier moest ik echt even bewust bij stil staan. Verder moest ik bij tussendoortjes– vooral in het weekend – goed opletten wat ik pakte. Gewoontes slijten er snel in heb ik wel gemerkt 😉. De avondmaaltijden werden deze week verzorgd door VeganMasters, wat me bij keuzes voor avondeten wel enorm heeft geholpen. Ik kreeg hierdoor ook een goed beeld van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van vegan eten. Doordat ik mijn eigen maaltijden had, was het ook makkelijk dat ik niet op hoefde te letten of alles wat anderen kookten plantaardig was. De twee dagen dat ik zelf moest koken, heb ik een heerlijke tomatensoep en een AVG’tje met een vegan cordon blue op.


De week ging mij aardig goed af, mede omdat ik voor de uitdaging al vegetarisch (en een beetje vegan) at. Het zal best lastig zijn als je vanuit een vleesetend patroon over wil stappen naar een plantaardig eetpatroon voor een dag, een week of zelfs voor een langere periode. Daarom wil ik nog wat tips meegeven, zodat het voor iedereen makkelijk wordt om de overstap te maken.


Zoek van tevoren mogelijkheden op: zowel online als in de supermarkt.

Online kun je allemaal leuke recepten vinden voor lekkere maaltijden en tussendoortjes. En als je toch boodschappen gaat doen, neem dan een kijkje bij de vleesvervangers, kijk wat voor peulvruchten er zijn en naar mogelijke tussendoortjes. Door je goed voor te bereiden, is het makkelijker om het ook vol te houden.


Niet zomaar dierlijke producten weglaten

Een verhaal dat ik nog wel eens hoor, is dat alleen het vlees wordt weggelaten en er geen vervanger wordt toegevoegd. Plantaardig eten hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is wel belangrijk om goed op te letten dat je de eiwitten en vitamines uit plantaardige bronnen haalt. Peulvruchten, noten en vleesvervangers (let hierbij op zout en toevoegingen) zijn hiervan een voorbeeld.


Begin klein

Een vegan week vond ik om eerlijk te zijn soms best even lastig. Aan het einde was ik eraan gewend, maar er zijn gewoontes die ik duidelijk moest afleren (standaard beleg en tussendoortjes). Leg daarom de lat voor jezelf niet te hoog. Begin bijvoorbeeld met een vleesvrije dag en bouw van daaruit verder. Je zult merken dat je steeds makkelijker naar plantaardige producten grijpt.


Begin thuis

Buitenshuis veganistisch eten kan lastig lijken. Je vrienden moeten rekening met je houden, restaurants moeten van tevoren gecheckt worden etc. Maak het jezelf hierin ook makkelijk en begin gewoon thuis. Dit maakt dat je er goed achter kan komen wat bij je past en wat de mogelijkheden zijn. Hierdoor kan het vanzelf (al zou het jaren duren) uitgroeien naar een buitenshuis vegan eetpatroon.


Last but not least: het hoeft niet saai te zijn

Een beeld dat veel voorkomt bij veganisme is een bord vol met groente. Dit is natuurlijk wel een goede, gezonde basis, maar kijk ook verder. Er zijn tegenwoordig restaurants en ketens die veganistisch eten bereiden en bezorgen. Ook zijn er maaltijdboxen die je kan bestellen met vegan recepten en ingrediënten. Het blijft dus niet bij een blaadje sla en peulvruchten. Er zijn tegenwoordig genoeg veganistische opties: pizza’s, pasta’s, vleesvervangers en zelfs ijs.


Volgende keer komt er voor extra inspiratie een blog online met 3-daags voedingsdagboek van mijn week vegan.


Liefs,

Roos


Deze blog is geschreven door Roos, zij is gastblogger voor 'Life of Maart' en zal elke maand een blog delen over duurzaamheid, gezondheid of lekker eten. Lees hier meer over Roos.


Alle blogs van Roos

Zo doe je dat: duurzaam reizen

Ontspullen: meer rust met minder spullen

Vervolg ontspullen: elke dag 5 spullen weg

Alles op stop; tijd voor jezelf

Zo makkelijk kan vegan eten zijn!


*Wat is VeganMasters? Het is heel leuk wat dit bedrijf doet! Ze bieden de mogelijkheid om verse veganistische maaltijden te bestellen en bij je thuis te laten bezorgen. Als je een avondje geen zin hebt om te koken, kun je gemakkelijk via de website verschillende verse maaltijden bestellen. Ook aan duurzaamheid wordt gedacht. Bij de bezorgde maaltijden worden de dozen en koelelementen mee teruggenomen door de bezorger en de verpakking van de maaltijden bestaat voornamelijk uit karton. Meer informatie kan je vinden op https://veganmasters.nl/



© 2020 Life Of Maart