• Roos Ritmeester

Zo makkelijk kan vegan eten zijn, het eetdagboekje!

Een week lang heb ik veganistisch gegeten. Ik moest mijn normale gewoontes en patronen bewust even loslaten en overstappen naar alleen maar plantaardige producten. Ik wilde het al langere tijd proberen, maar gemotiveerd door de mogelijkheid om bij VeganMasters 5 maaltijden te mogen proberen, ben ik de uitdaging nu eindelijk aangegaanšŸ˜Š. Het was heel erg leuk om te doen en om mijn ervaring met jullie te delen, heb ik een eetdagboek bijgehouden. Ik heb er drie dagen in verwerkt en ik hoop dat jullie inspiratie opdoen om ook plantaardige opties te verwerken in jullie dagen


DAG 1:

Ontbijt: Ik begon de ochtend met een havermoutje van havermelk met lijnzaad, gebakken appel met kaneel en een grote mok gemberthee. Heerlijk om energie te krijgen voor mijn ā€˜studeerdagjeā€™ en om de grauwe dag mee te beginnen.Ā 

Snack: Als tussendoortje had ik van banaan, havermelk en cacaopoeder een soort chocolademousse gemaakt. Na een kwartiertje in de vriezer was het goed stevig en vormde het een heerlijke koude snack na een lange studeersessie (die als gevolg een oververhit hoofd gaf dat verkoeling nodig had, haha).Ā 

Lunch: Ik was heel excited! Mijn maaltijden waren de dag ervoor bezorgd en ik had ze toen in de koelkast gezet. De eerste maaltijd die ik probeerde was de PokƩ Bowl. Een combinatie van sushirijst, verse groenten, granaatappelzaadjes en een sesamdressing. Heel lekker en vol met groentes. Dit gaf me weer een boost om weer de boeken in te duiken.

Snack: Na een tijdje had ik alweer een beetje trek. Een bakje druiven en een rijstwafel met pindakaas zorgden weer voor genoeg energie om naar mijn werk te gaan.

Avondeten: Lasagne! Ik had na een avond werk echt heel veel zin in eten en hoefde lekker niet te koken. Na een kwartiertje in de oven was de lasagne klaar en kon ik genieten. Ik vond hem wel lekker, maar omdat ik niet zo van rode wijn hou (die in de saus was verwerkt) viel die voor mij persoonlijk een beetje tegen. Maar voor de wijnliefhebbers is dit zeker een leuke optie!



DAG 2:

Ontbijt: Deze ochtend had ik zin in iets fris. Een bakje soja yoghurt met banaan, druiven en wat muesli. Vandaag ga ik naar mijn opa en oma; dus we gaan zien hoe het veganistisch eten daar gaat!

Snack: Mijn oma had niet veel vegan opties, maar ik nam 2 mandarijntjes als tussendoortje en wat nootjes. Super lekker!

Lunch: Vandaag geen luxe bowl van mijn bezorgde maaltijden. Gewoon lekkere boterhammetjes met appelstroop (2x) en pindakaas met komkommer (1x). De laatste tijd zit ik in mijn appelstroopfase qua broodbeleg. Hebben jullie ook wel eens fases met broodbeleg of ben ik daarin de enige?

Snack: Ik had in de trein alweer een beetje trek en nam op de terugweg vanaf mijn opa en oma een Nakd-reep die ik nog in mijn tas had zitten.

Avondeten: Nadat ik thuis was gekomen van mijn opa en oma, ging ik meteen door naar hardlooptraining. Toen ik thuiskwam heb ik weer een bezorgde maaltijd -dit keer een zoete aardappelstamppot ā€“ in de oven gedaan en die gegeten. Heerlijk na een intensieve training (de foto is helaas wat minder, haha).


DAG 3:

Ontbijt: Deze dag begon ik weer met een bak havermout van havermelk met lijnzaad erdoorheen. Als topping dit keer een banaantje.

Snack: Als eerste tussendoortje nam ik een appel. Ik moet zo naar de stad, dus dan is het fijn om wat gegeten te hebben.

Lunch: Een roggebrood met (vegan) boter en een boterham met appelstroop als lunch. Deze middag moet ik hard studeren, dus na de lunch moet ik even mijn motivatie vinden, haha.

Snack: Ik heb een beetje trek, maar het duurt nog nƩt te lang voordat ik ga avondeten. Ik heb nog een Nakd reep liggen die perfect vult tot ik ga eten.

Avondeten: Pizzaa! Een heerlijke pizza (met al een stukje in mijn buik; oepsie) met een groentebodem, allerlei groentetoppings en vegan mozzerella. De bodem smaakte naar basilicum/pesto en de pizza voelde door al die groente helemaal niet ongezond.

Snack: Voor ontspanning tussen het leren voor tentamens door, heb ik een brownierecept uitgeprobeerd. Als toetje nam ik daar een stukje van. Hij smaakte (ook zonder ei door het beslag) super lekker! Zeker voor herhaling vatbaaršŸ˜Š



Dit waren drie dagen in mijn week vegan. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te zien hoe ik gemiddeld gezien heb gegeten en dat jullie inspiratie hebben opgedaan om misschien zelf ook een overstap (dag-week-maand) naar meer plantaardig eten te maken.


Liefs,

Roos


Alle blogs van Roos

Zo doe je dat: duurzaam reizen

Ontspullen: meer rust met minder spullen

Vervolg ontspullen: elke dag 5 spullen weg

Alles op stop; tijd voor jezelf

Zo makkelijk kan vegan eten zijn!

Zo makkelijk kan vegan eten zijn, het eetdagboekje!


© 2020 Life Of Maart