CHALLENGE #21: Restjes eten niet vergeten

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik voedsel weg moet gooien omdat ik teveel heb gekocht, vergeten ben wat ik in de koelkast had liggen of ergens toch niet zoveel zin in heb dus het dan blijft liggen en uiteindelijk niet meer goed is. Wat erin resulteert dat het in de container belandt. Sund!

Als je al een tijdje de Happy Times nieuwsbrief op zondagochtend in je mailbox treft heb je wellicht ook de challenge ‘Samen tegen voedselverspilling’ gelezen. Niet? Check het hier! Dan heb je alle feitjes weer op een rij.

Deze week ‘doen’ we het iets anders. Geen facts to impress maar alleen een pure challenge om ervoor te zorgen dat je restjes eten niet vergeet en wanneer je boodschappen doet alleen het nodige koopt.

Hoe de weekplanner er bij jullie uitziet weet ik niet maar ik kan je vertellen dat die van mij aardig druk is en plannen daarom erg fijn werkt. Daarom deze week een lijst met tips over boodschappen doen, tips voor het koken en bewaren, en wat te doen als je toch een restje eten over hebt.

Tips voor boodschappen doen

  • Kijk voor het boodschappen doen even in de kasten wat je allemaal nog in huis hebt, zodat je weet wat je nog kunt gebruiken. Zo koop je niets dubbel.
  • Plan de maaltijden enkele dagen vooruit. Doe vervolgens boodschappen met een lijstje, zodat je het aantal impulsaankopen vermindert.
  • Met een volle maag boodschappen doen helpt ook.
  • Probeer aanbiedingen zoals ‘3 halen 2 betalen’ op producten met een korte houdbaarheidsdatum te weerstaan.
  • Koop voedingsmiddelen met een korte houdbaarheidsdatum als je weet dat je iets dezelfde dag op gaat maken.
  • Producten met een THT, tenminste houdbaar tot, zijn vaak nog lange tijd na het overschrijden van de datum prima te gebruiken. Vooral houdbare voedingsmiddelen, zoals rijst, lenen zich hier goed voor. Verwar de THT- niet met de TGT-datum. TGT staat voor ‘te gebruiken tot’ en die staat op kort houdbare artikelen.
  • Als je een onregelmatig leven hebt, kun je ook vaker kiezen voor diepvriesvoeding. Deze kun je benutten wanneer nodig, maar ook nog laten liggen wanneer het allemaal anders loopt dan gepland. Diepvries bevat naar verhouding vrij veel vitaminen en mineralen. Omdat verse voeding vaak al een paar dagen oud is heeft het veel verloren aan voedingswaarde.
  • Durf ook minder mooie groente en fruit in je mandje te leggen. Als niemand ze koopt, worden ze uiteindelijk weggegooid. Qua voedingswaarde zijn ze net zo gezond.

Tips voor het koken

  • Gebruik een maatbeker en keukenweegschaal die aangeeft hoeveel je per persoon nodig hebt. Zo voorkom je dat je te veel klaarmaakt.
  • Bekijk wat er het langste in de koelkast ligt en verwerk dat in je avondmaal. Dat is het principe van first in, first out.

Tips voor het bewaren

  • Verdiep je in hoe je voeding het beste kunt bewaren. Brood wordt in de koelkast heel snel oud door uitdroging, maar blijft heerlijk vers in de diepvries. De meeste groente en fruit blijft juist weer langer goed in de groentelade van de koelkast.
  • Zet je koelkast ietsje kouder en controleer de temperatuur. Tussen de 4 – 6 graden is ideaal om het meeste voedsel langer goed te kunnen houden.
  • Gebruik je zintuigen. Als je twijfelt of iets goed is, bekijk het dan goed en ruik eraan. De reuk vertelt meestal veel over de staat van de voedingsmiddelen.
  • Investeer in goede bewaarbakjes (in plaats van diepvrieszakjes die je na één keer gebruiken weggooit).

Toch wat over?

  • Gooi restjes niet weg, maar eet ze de volgende dag op tijdens de lunch. Invriezen kan ook, om vervolgens op zondag alle restjes als een soort van tapas te eten. Vroeger hadden we woensdag gehaktdag en nu zondag kliekjesdag?
  • Durf in een restaurant om een ‘doggy bag’ te vragen wanneer je ogen groter waren dan je maag. Deze gewoonte is overgewaaid uit Amerika en in Nederland inmiddels helemaal ingeburgerd.
  • Als je toch te veel van iets hebt, kun je het meestal verwerken in een gerecht dat je kunt invriezen. Als je veel rijpe bananen hebt, kun je bijvoorbeeld bananenbrood bakken en dat in plakjes invriezen voor de lunch.

Heel veel succes met de challenge deze week! Bekijk hieronder de video of bekijk een van de eerdere challenges!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Super leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Op mijn website deel ik blogs over artikelen rondom de thema’s duurzaamheid, fitheid, gezondheid & persoonlijke verhalen.  Ook heb ik drie gastbloggers die elke maand wat schrijven.

[instagram-feed num=4 cols=2]

Best gelezen blogs

Misschien vind je dit ook interessant